Vereniging
CV De Dubbelkiekers heeft haar vereniging ingericht volgens het hieronder weergegeven bestuursmodel. Verantwoordelijk voor de vereniging is het bestuur (hieronder nader beschreven), waarbij ieder bestuurslid een aantal commissies onder zich heeft waarvoor hij/zij de verantwoording draagt.
Deze commissies, in het overzicht benoemd met een verantwoordelijk commissie hoofd welke eerste aanspreekpunt is namens de commissie, zijn commissies welke ieder een eigen verantwoordelijkheid hebben en waarbij zij de dagelijkse gang van zaken terugkoppelen naar de voor hen verantwoordelijke bestuur functionaris. Kwesties vanuit deze commissies waarover op bestuurlijk niveau een beslissing moet worden gemaakt, worden door de verantwoordelijke bestuur functionaris ingebracht in de bestuursvergadering.
Dit bestuursmodel moet zorg dragen voor een slagvaardige/efficiënte aansturing van onze vereniging.
Bestuur
Het voltallige bestuur van CV De Dubbelkiekers bestaat idealiter uit een zevental bestuur functionarissen, waarbij zij worden ondersteund door een notulist(e). Gezamenlijk voeren zij bestuursvergaderingen uit en éénmaal per jaar wordt er een ledenvergadering georganiseerd. In situaties waarbij om een bestuurlijke stemming wordt gevraagd, zal de notulist(e) zich afzijdig houden om zodoende een oneven aantal stemmen te verkrijgen en dus een besluit.
Het dagelijks bestuur van CV De Dubbelkiekers bestaat uit een voorzitter, een penningmeester en een secretaris.
Hieronder worden de bestuursfunctionarissen en de notuliste aan u voorgesteld. Allereerst zij die het dagelijks bestuur vormen en daaronder de overige bestuursleden.
Voorzitter
Sebastiaan Masselink
Penningmeester
Sander Alberink
06-51068896
penningmeester@dedubbelkiekers.nl
Secretaris
Wout Busscher
06-45901178
secretariaat@dedubbelkiekers.nl
Bestuurslid
Arjan Welman
Bestuurslid
Nolan Leus
Bestuurslid
Rudmer a/d Stegge
Bestuurslid
Samara Westerhof
Notuliste
Liane Lesscher
Geschiedenis
2000
Carnavalsvereniging De Dubbelkiekers uit het wereldberoemde dubbeldorp Harbrinkhoek/Mariaparochie is sinds 2000 actief. Dit resulteerde in 2001 in het eerste carnavalsfeest in de residentie zaal “de Spar”. Alaaf Alaaf Alaaf!
Vanaf die tijd hebben we elk jaar de activiteiten een beetje uitgebreid:
2002
In 2002 beschikte CV De Dubbelkiekers voor het eerst over een eigen prinsenwagen.
2003
In 2003 werden de Raad van Elf en de Dansmariekes opgericht.
Ook verwelkomde CV De Dubbelkiekers in 2003 haar eerst prins: Prins Edwin (de 1ste), geassisteerd door zijn adjudant Raymond.
De optochten werden nog bezocht met een trekker-oplegger, daar konden meer mensen op dan dat we beschikbaar hadden.
2004
In 2004 zwaaide Prins Hugo (de 1ste) de scepter, samen met zijn rechterhand adjudant Barry.
Zij beschikten als eerste hoogheden over een eigen hofauto en hofchauffeur!
Tevens werd in 2004 een hofnar aangesteld; hofnar Huub. Hij was gehuld in hofnarkleren, uiteraard in Dubbelkiekerskleuren.
2005
In 2005 kwamen Prins Henk (de 1ste) en adjudant Erik vanachter het doek tevoorschijn.
Dit was het jaar waarin we zijn gestart met leden.
Deze 2 hebben een ongelooflijk aantal leden weten te werven, waarvoor we nog steeds onze dank zijn verschuldigd.
2006
Sleuteljaar
In 2006 waren we voor de eerste keer sleuteldorp van de gemeente Tubbergen met Prins Henri (de 1ste) en zijn Adjudant Roy.
Dat jaar werd ook ons eerste Kiekerslied geïntroduceerd wat een daverend succes werd.
En er werd een compleet nieuwe prinsenwagen in gebruik genomen die er geweldig uit zag.
De wagen werd voorzien van lampen voor de verlichte optocht te Tubbergen, een geweldige optocht om mee te mogen maken.
2007
In 2007 stonden Prins Silvo (de 1ste) en Adjudant Mark aan het roer.
Het hofnar pak was voor dit jaar overgedragen door Huub aan Koen.
Tevens was dit de laatste keer dat we konden genieten van een optreden van de hoogheden en hofdames tijdens de Kiekersdag.
2008
In 2008 waren Prins Bennie (de 1ste) en Adjudant Gerard de hoogheden van onze vereniging.
Zij introduceerden HAKA (Harbrinkhoek Karnaval) in combinatie met een touringcar die compleet bestickerd werd.
Dit alles onder het motto: veur mekaar met mekaar.
2009
In 2009 “kwam alles good” met Prins Peter (de 1ste) en Adjudant Norbert.
In dit jaar werd de fitness geïntroduceerd en kwam de Dubbelgarde met een eigen praalbus met alles erop en erin.
Ook werd afscheid genomen van hofnar Koen, die deze job drie jaar lang met veel plezier en inzet vervuld heeft.
2010
In 2010 regeerden Prins Erik (de 1ste) en zijn Adjudant Guus over ons Dubbeldorp.
Zij hebben zich erg ingezet voor de stichting Kans voor een Kind, wat wij als vereniging zeer hebben kunnen waarderen.
Het motto van deze hoogheden tijdens de carnaval was; “aj d’r bint, muj d’r ween”
2011
11-jarig jubileum
In 2011 hadden we ons eerste jubileumjaar, we bestonden toen 11 jaar.
De eer was aan Prins Walter (de 1ste) samen met Adjudant Martin om dit in goede banen te leiden.
Tevens mochten zij als eerste met onze nieuwe prinsenwagen af reizen naar diverse optochten.
Samen met het hofkoor werd het tweede Kiekerslied geboren.
Het ten doel gestelde aantal nieuwe leden welke zij wouden werven werd ruimschoots gehaald.
2012
In 2012 was het de beurt aan Prins Jan (de 1ste) en Adjudant Henk.
Zij openden een eigen buitenresidentie elders in de gem. Tubbergen.
Voor het eerst kwam de post niet op tijd in de brievenbussen bij de inwoners van ons Dubbeldorp, postbode Henk had even geen tijd.
Het goede doel ging dit keer naar A Sister’s Hope.
Voor het eerst hebben we eens een kijkje genomen buiten de gemeentegrenzen, iets wat een geslaagde middag werd.
2013
In 2013 kwamen Prins Perry (de 1ste) & Adjudant Hans vanachter het doek tevoorschijn.
Het goede doel ging naar de AED’s in ons Dubbeldorp, zodat onderhoud kan blijven gewaarborgd.
Zij hebben zich daarnaast enorm ingezet voor de stichting Lieke wil leven.
Dit heeft middels een veiling op de Kiekersdag zeer veel geld opgeleverd zodat ze behandeld kon worden!!
Tevens was dit de eerste keer in onze nieuwe Residentie Kampkuiper.
2014
Prins Erik (de 2e) & Adjudant Klaas-Jan hebben onze vereniging in 2014 vertegenwoordigd.
Door hen was Jong Nederland als goede doel uitgekozen.
Dit stel ging niets te gek, overal werd in en opgeklommen en er werd een eigen stage-dive tafel in elkaar gezet en alle Raad van Elf leden kregen een scepter.
De stage-dive tafel doet ieder jaar tijdens Kiekersdag nog dienst als praattafel van de Raad van Elf, tot groot genoegen van de oud hoogheden.
Oprichting vereniging
Organisatie carnavalsfeest
Prinsenwagen + organisatie carnavalsfeest
Prins Edwin (Busscher) & Adjudant Raymond (….)
Prins Hugo (Olde Olthof) & Adjudant Barry (Lesscher)
Prins Henk (Groothuis) & Adjudant Erik (Busscher)
Sleuteldorp Prins Henri (Goossen) & Adjudant Roy (Goossen)
Prins Silvo (Wigger) & Adjudant Mark (Voshaar)
Prins Bennie (Mensink) & Adjudant Gerard (Kampkuiper)
Prins Peter (Oude Hendriksman) & Adjudant Norbert (Oude Hendriksman)
Prins Erik (Langeveld) & Adjudant Guus (Olde Klieverik)
11-jarig jubileum Prins Walter (Busscher) & Adjudant Martin (Oude Avenhuis)
Prins Jan (Busscher) & Adjudant Henk (Letterboer)
Prins Perry (Kuiphuis) & Adjudant Hans (Egberink)
Prins Erik (Engbers) & Adjudant Klaas-Jan (Bos)
Sleuteldorp Prins Jeroen (Oude Hendriksman) & Adjudant Edwin (Busscher)
Prins Jurgen (Broenink) & Adjudant Martijn (Mensink)
Prins Sebastiaan (Masselink) & Adjudant Frank (Nijhof)
Prins Mark (Tibbe) & Adjudant Martijn (Engelbertink)
Prins Joost (Oude Avenhuis) & Adjudant Wout (Oude Avenhuis)
Prins Robin (Welman) & Adjudant Arjan (Welman)
Geen officieel carnaval (corona)
22-jarig jubileum Geen officieel carnaval (corona)
Sleuteldorp Prins Frans (Braakhuis) & Adjudant Koen (Oude Vrielink)
Sleuteljaar
2015
In 2015 was CV De Dubbelkiekers voor de tweede keer in haar bestaan sleuteldorp van de gemeente Tubbergen.
Dit sleuteljaar werd er geregeerd door Sleutelprins Jeroen (de 1ste) en Adjudant Edwin.
Sleutelprins Jeroen was al jaren actief binnen de vereniging en stond bekend als spreekstalmeester tijdens de gala’s en de Kiekersdag.
Adjudant Edwin was oprichter van het eerste uur van onze vereniging en was eveneens onze eerste prins.
Regeren over de gemeente Tubbergen was aan dit duo wel besteed; er werd een steen gelegd met het logo van De Dubbelkiekers in het straatwerk voor de ingang van het gemeentehuis en er werd een kunstwerk onthuld bij het gemeentehuis wat de verbinding tussen de verschillende carnavalsverenigingen/dorpen weergaf.
Het jaar ging de boeken in als “het roze jaar” en voor het eerst werd er een bezoek gebracht aan het carnaval bij onze oosterburen in Munster, wat een groot succes bleek te zijn.
2016
In 2016 was het de beurt aan Prins Jurgen (de 1ste) en Adjudant Martijn.
Beide heren behoorden tot dat moment bij de Raad van Elf, maar verwisselden hun Raad van Elf steek voor een hoogheden-steek.
De hardrock achtervolgde de vereniging het hele jaar met diverse optredens van beide heren.
Tevens waren deze hoogheden de eerste in de historie van De Dubbelkiekers die de “steek onder water” in ontvangst mochten nemen van de gemeente tijdens de sleuteluitreiking. Deze onderscheiding, die uitgereikt wordt door het collega van B&W aan een dorp uit de gemeente, is bedoeld voor een dorp dat een blunder heeft begaan. Middels een sterk betoog werd duidelijk gemaakt dat niet De Dubbelkiekers maar eigenlijk de gemeente zelf deze verdiende (zij waren onzorgvuldig geweest met het kunstwerk uit 2015).
2017
Het jaar 2017 stond in het teken van de hoogheden Prins Sebastiaan (de 1ste) en Adjudant Frank.
Beide heren waren relatief onbekend binnen het dorp maar dit veranderde al gauw in de hoedanigheid als hoogheden.
Adjudant Frank werd in dit jaar beter bekend als Ursula van het Roze. Tijdens de gala’s kreeg hij de zaal op de kop met zijn optredens en dit liedje achtervolgde de vereniging ook in de rest van het carnavalsseizoen.
Rosenmontag werd ook dit jaar wederom een bezoek gebracht aan onze oosterburen, ditmaal maakten we kennis met carnaval in Stadtlohn.
2018
In 2018 zwaaiden Prins Mark (de 1ste) en Adjudant Martijn de scepter.
De Dubbelkiekers was voor Mark geen onbekend terrein. In eerdere jaren was Mark al op diverse fronten actief geweest bij de vereniging maar daarna heeft Mark even vanaf de zijkant toegekeken om vervolgens dus terug te keren als trotse hoogheid van onze vereniging, samen met zijn adjudant Martijn.
Tijdens dit jaar werd met de hele vereniging een bezoek gebracht aan de Grolsch, een mooie middag die werd aangeboden door onze residentie.
2019
Prins Joost (de 1ste) en Adjudant Wout kwamen in 2019 vanachter het grote zwarte doek vandaan, echter was dit voor de aanwezigen in de zaal helaas geen verrassing meer. Het motto dit jaar was dan ook: “Je bent veel te vroeg”, een tekst die geen verdere uitleg behoeft.
Naast deze twee gebroeders stonden er in dit carnavalsjaar ook in Albergen en Geesteren gebroeders aan het roer.
De dames van deze twee hoogheden waren dit jaar niet alleen hofdames, maar presenteerden zich ook als verhuizers/interieurinrichters. Hier weet de voorzitter van destijds (dhr. Kroeze) alles van.
Op Rosenmontag kregen we een rondleiding bij Bomech, het bedrijf waar Joost werkt, waarna de dag voort werd gezet met carnaval in Rheine.
2020
Hierop volgde het jaar 2020; ditmaal was alles op alles gezet om niet weer vroegtijdig de bekendmaking te laten uitlekken.
Met Prins Robin (de 1ste) en Adjudant Arjan wederom twee broers die de regie over het Dubbeldorp voerden.
De feesten konden vaak niet gek genoeg en anders werd er na de tijd bij de heren in het “thuis-cafe” nog wel even een feestje gevierd.
Dit liep zelfs zo uit de hand dat op één avond maar liefst twee geluidssets sneuvelden.
Tot slot moest het op “dweil-dinsdag” allemaal nog net even iets gekker; hofdames die met hun mond aan de tap hingen en tafels die aan elkaar werden gezet (al dan niet met zeep) en waarover buikglijdsessies plaats vonden.
Echter zouden deze “keals van Welman” een prestatie neerzetten die (hopelijk) nooit weer zal worden evenaart.
Door de intrede van de corona-epidemie bleven ze maar liefst drie jaar zitten als hoogheden.
2021
In 2021 was er helemaal niets van carnaval mogelijk, maar wel werden de sponsoren dit jaar nog even een hart onder de riem gestoken door hen een klein pakketje te overhandigen.
2022
In 2022 deed corona opnieuw de kop op en werd de prinsopkomst afgeblazen en daarmee ook de rest van de “normale carnavalsperiode”.
Echter werd wel last-minute nog een “kleintje Kiekersdag” georganiseerd door alle wagenbouwverenigingen en carnavalsverenigingen die ons Dubbeldorp rijk zijn, om zodoende de mensen toch nog iets van carnaval te kunnen laten beleven.
Met deze “kleintje Kiekersdag” en het bokverbranden daarna, werd de intentie uitgesproken om te kijken naar een verdere samenwerking tussen de wagenbouw- en carnavalsverenigingen om elkaar te kunnen versterken/helpen en zo samen sterk te kunnen staan.
2023
Voor 2023 staat ons hopelijk weer een “normaal” carnaval te wachten, waarbij Harbrinkhoek zich opnieuw mag presenteren als sleuteldorp van de gemeente Tubbergen.
Sleuteljaar 2023
In 2023 was het na 2 jaar wachten eindelijk weer zover. Sleutelprins Frans en Adjudant Koen kwamen op spectaculaire wijze op. Eindelijk, eindelijk, eindelijk wat hebben deze Hoogheden het lang voor zich moeten houden met soms enige twijfel. Maar ze hebben het doorstaan en maakten er een geweldig sleuteljaar van.
2024
In 2024 kwamen Prins Alco (de 1e) en Adjudant Huub met een heuse pick-up truck aangereden. Door de vele lampen en het rookgordijn waren ze niet voor iedereen direct te herkennen.
Het werd het jaar van Abba waar Prins Alco de gehele carnavalstijd een groot fan van was!
Residentie
Aan de Almeloseweg in Harbrinkhoek bevindt zich deze dynamische, veelzijdige maar vooral unieke locatie. Een authentiek ingerichte plek die ruimte biedt aan zakelijke en particuliere feesten, huwelijken, vergaderingen en… een bijzonder avondje uit eten.
Nostalgie is het toverwoord. Kampkuiper is, met oog voor de mooie omgeving, gebouwd in Saksische stijl met de landelijke uitstraling van een Twentse hoeve. Om deze uitstraling eer aan te doen, is de boerderij verfraaid met grote boogramen. In en om het multifunctionele gebouw bevinden zich het restaurant met open keuken, de fraaie ontvangstruimten, een ruime feestzaal en een prachtige serre met aansluitend een sfeervol terras. En er is volop parkeergelegenheid.